Jumaat, 14 Mei 2010

Puter Balit....

Bila aku melihat jauh ke hadapan, ada mereka yang mahu terus aku tinggalkan memalingkanku….(ayat apakah ini???)

Aku masih memikirkan apakah yang berlaku di sekeliling aku masih lagi sama seperti dulu…TIDAK!!! Itu saja yang boleh otakku hamburkan… Kenapa tidak?? Tidak? Tidak? Dan Tidak? Hermm…jawapannya mudah saja, bila kita dalam ke’profesionalan’,satu sifat yahudi dan dajjal akan terbit dari dalam diri yang menyuruh setiap perlakuan harus ada perhitungan antara ‘luar’ dan ‘dalam’.

Apakah yang akan berlaku jika seorang Kontraktor tidak menjenguk buruhnya yang dalam kepenatan berterik matahari bermandi air paip karat demi menyelesaikan,menyiapkan,menenangkan segala pemikiran lesu yang dahulunya likat dalam sereblum…? Buruh-buruh akan terpinga-pinga sambil menghisap rokok Gudang Garam aka Surya yang dibeli sebatang 60sen hasil sisa kapitalis dan dijemaahkan beramai-ramai demi menyejukkan paru-paru utk menghadapi hari muka. Kenapa dibeli batang dan di’pas’ dengan terma berjemaah secara kronologi??? Sebab tak ada…tak ada…tak ada….

Duittttttt….!!!!!!!!!!

“Hey Bapak Kontraktor. Anda merupakan konduktor kami. Mana janji bapak semanis gula di pachis dulunya? Emangnya omongan lo gampang!”
Kenapa mereka mengamuk?(walau xdinyatakan amukannya..) Sebab bapaknya enggak datang memberi nasehat mau pun uang kocek utk dibeli kitok. Jawabnya, rosak habis bangunan yang langsung tidak bersalah apatah lagi kena mengena dengan yang runtuh mahupun yang akan didirikan berdasarkan fail pembangunan Negara……

Buruh akan mula menunjukkan sikap rebel dan ganas dgn mengacukan undil ke hadapan tanda protes lalu anak muda menjadi mangsa…. Retorik kata tak mahu lagi didengar dan didalam hati hanya ada satu suara berbisik,”LAWAN!!!!”
Jangan disalahkan indon jika tidaknya hatimu puas kerana mereka banyak berjasa dalam merealisasikan impian anda. Harap kepada bos, chief, konduktor, sutradara, pengarah, produser, general manager, CEO, dekan, rektor dan apa sajalah yang berkenaan dengan maksud di atas agar…

HARGAILAH ORANG BAWAHAN ANDA.

p/s tidak memerlukan pemikiran yang mendalam dalam memahamkan ertinya kerna segalanya hasil daripada puter balit….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan